Így zajlik az építkezés a Tengerszemen

Sem az időjárás, sem a meredek hegyoldal nem akadályozhatja a Tengerszem-projekt kivitelezőit, akik, ha szükséges, traktorokat is beállítanak szállítójárműnek. December elejére végeztek az időjárás-függő feladatokkal és csak olyan munkálatok maradtak hátra – mint például a faelemek összeszerelése, a bádogos részek vagy a villanyszerelés – amelyek fagyban-esőben is elvégezhetők. 

Igen alaposan kidolgozott terveket kaptunk a Virtuál Építész Stúdiótól, akik mindenre felkészítettek bennünket – meséli Braun Gergely, a Fakőker Kft. ügyvezetője. Vagyis majdnem mindenre, mert bőven ért bennünket előre nem látható meglepetés – például a Cirókán (alig) álló rom bontásánál fagerendákból kellett támaszfalakat építeni, hogy ne dőljön össze. Ugyanitt még egy elfeledett, korábban nem látható pincébe is belebotlottunk! 

Már nagyon jól állunk, a Fogadóépület falai készek, december elején tető is kerül rá. A fenti helyszínek – vagyis a fogadó- és foglalkoztató épület is – kezdenek alakot ölteni, jöhet rájuk a faburkolat természetes, vegyszer által nem kezelt, természetbarát anyagokból. 

A barlanglakás boltívét, bejáratát, belső boltozatát már kijavítottuk, a romos külsőt eredeti állapotba hoztuk vissza és megoldottuk az esővíz elvezetését is. 

Egyre feljebb érve azonban nehezedtek a feladatok. Minden építőanyagot úgy juttattunk fel, hogy a természet ne sérüljön, ami nem kis teljesítmény, ha belegondolunk, hogy gyakorlatilag a munkagépeink nem érhettek hozzá a fákhoz. A tetőn a meredek hegyoldalon sorra fulladtak le a járművek, többet javítani is kellett, de végül egy 28 fős csapat 24 órás kitartó, megfeszített munkával elkészítette a kilátó beton alapzatát. „Ez egy 50 köbméteres, 10×9 méteres kocka, amit csak egyben lehet kiönteni, ezért kellett sietnünk. Folyamatosan hordtuk a sódert, a cementet és a vizet, közben cseréltük az aggregátort – még szerencse, hogy mindig volt B terv!” – mondja Gergő. 

Elkezdődött a kilátó vasszerkezetének összeállítása, majd a burkolóelemek felszerelése következik. És ne csodálkozzon senki, ha traktorokkal találkozik a hegyoldalban: ezek a járművek a legalkalmasabbak a szállítási feladatok elvégzésére, ráadásul úgy közlekednek, hogy a környező erdőben semmilyen kárt nem tesznek! 

A természet védelme és a fenntarthatóság ugyanis a kivitelezés során is kiemelt szempontok – mutat rá Braun Gergő. „Nagyon vigyázunk az erdőre, semmilyen szemetet nem hagyunk magunk után, az erdő megóvása pedig prioritás. A parkoló építésekor is belebotlottunk egy rossz helyen álló fába, de kivágás helyett inkább beleintegráltuk a tervekbe. És próbálunk mindent újrahasznosítani – így például a barlanglakásokba is az ott talált köveket helyeztük vissza”.